חזק מנטאלית

להיות חזק מנטאלית או אימון חיזוקים לראש – איריס עצמון​

למרבית העוסקים בספורט, כתחביב או באופן מקצועי, יצא לשמוע את מטבע הלשון: "הספורטאי הזה חזק מנטאלית"!  

מה זה אומר "להיות חזק מנטאלית"?  האם זו תכונה מולדת? האם ניתן ללמוד ולרכוש זאת על ידי אימון? איך זה בא לידי ביטוי? ומה החלק האישי בהצלחה ביחס לתכונות המולדות (גנטיקה לעומת כישרון) ?

שאלות אלו מעסיקות ספורטאים רבים, מאמנים ואנשים מתחום פסיכולוגיית ספורט. בספורט הסבולת על צורותיו השונות (מרתון, אולטרא מרתון, איש ברזל וכיוצ"ב),  רווחים ביטויים  כגון: "ניצחון הרוח על הגוף",  "והכל בראש". לרוב הם נאמרים בהקשר של ספורטאים שנקלעו למצוקה במהלך תחרות, אך לא נכנעו והמשיכו עד הסוף, למרות שהרגישו שהגיעו לקצה גבול היכולת שלהם.  

מיהו הספורטאי ה"חזק מנטאלית"? האם ניתן לעבוד ולשפר את החוזק המנטאלי? קיימות הגדרות שונות למושג ספורטאי חזק מנטאלית (Mentally tough).  אחת ההגדרות הרווחות גורסת שחוזק מנטאלי זו היכולת לבצע באופן עקבי את המקסימום שלך, להישאר ממוקד ונחוש ללא קשר לנסיבות התחרות/אימון. זה יכול לבוא לידי ביטוי בנסיבות קיצוניות.  למשל, רץ שבאמצע המרוץ נופל או נחבל וממשיך עד לסוף התחרות למרות הכאב והקושי.  איש ברזל שמקיא במהלך תחרות ומגיע לאפיסת כוחות, אך לא מוותר וממשיך עד לקו הסיום.  נסיבות קיצוניות מעמידות את הספורטאי במבחן, ומעמידות אותו בפני השאלה, 'האם עליי להמשיך או שאכנע לקושי?'  ההתגברות על הקושי וסיום מוצלח של המשימה (זאת בהנחה שהספורטאי לא יצא עם נזק חמור עקב כך) מעידים על חוזק מנטאלי ומחזקים את התפיסה העצמית ותחושת המסוגלות העצמית של הספורטאי. 

אולם, חוזק מנטאלי לא בא לידי ביטוי במצבים קיצוניים, גרידא.  אלא, הוא בא לידי ביטוי בפעולות רבות, קטנות ויומיומיות בהן הספורטאי לא מוותר לעצמו ויוצא לאימון למרות שהראש אומר לו לא לצאת.  כאשר הספורטאי מבצע סט נוסף על אף שיכל להפסיק בסט הקודם לנוכח קושי.  כאשר רוכב אופניים נלחם כדי  להישאר בדבוקה חזקה ולא מוותר לעצמו. אלו הן רק דוגמאות לפעולות והתנהגויות יומיומיות, שמעידות על כך שהספורטאי הוא חזק מנטאלית.

הפסקת הפעילות אינה, בהכרח, ויתור

חשוב עם זאת  גם לתת את הדעת, שבמקרים מסוימים, היכולת להפסיק פעילות לא מעידה על ויתור עצמי או חולשה ,אלא להיפך, משום שהיא דורשת גיוס כוחות נפשיים אדירים.  למשל, ספורטאי שנפצע במהלך תחרות אליה התכונן זמן רב והתשוקה שלו לסיים אותה למרות הפציעה אדירה, אך הוא מבין שהנזק שיגרם לו עלול להיות בלתי הפיך ועליו להתגבר על התשוקה ולכבוש את יצרו ולהפסיק.  במצב דומה, אם היה מדובר בספורטאי אולימפי שהתכונן לתחרות זאת שנים רבות והיא מהווה נקודת שיא בקריירה שלו, יתכן וההחלטה להמשיך למרות ההשלכות של זה תהיה החלטה נכונה.  הדבר תלוי במחירים וברווחים של ההחלטה.  היכולת לשקול את התוצאות וההשלכות של המצב ולעשות החלטה נכונה, דורשת גיוס כוחות נפש לא פחות מאשר להמשיך.

האם היכולת המנטאלית היא מולדת?

בהתייחס לשאלה האם להיות חזק מנטאלית זה מולד או נרכש, גם פה הדעות חלוקות.  יש אסכולות המאמינות שאלו תכונות מולדות ואחרות מאמינות שזה תוצאה של חוויות וניסיון חיים קודם.  הרוב מסכימים שזה שילוב של שני הדברים ביחד. (תיאורית מזג, לדוגמא גורסת שהכול מולד, לעומת תיאוריות התנהגותיות שגורסות שהסביבה מעצבת את ההתנהגות).

מובן שאת הגנטיקה לא ניתן לשנות אבל ניתן לאמן ולשפר את היכולת המנטאלית. בכל פעם שנעשה בחירה שהיא מחוץ לאזור הנוחות שלנו נאמן את עצמנו ונתחזק מנטאלית.

 אזור הנוחות מתייחס להיכן שנמצאים הדברים שמוכרים לנו, היכן שאיננו נדרשים להשקיע מאמץ ומרגישים בטוחים ביכולת שלנו להתמודד היטב. משמעות היציאה מאזור הנוחות היא לעשות דברים שקשים לנו, שאיננו רגילים לעשות ואין לנו וודאות לגבי התוצאות.

לדוגמא, כאשר באימונים ספרינטר מתמודד עם אימוני סבולת או לחילופין ספורטאי סבולת באימוני ספרינטים.  או בחיים, כאשר בוחרים לעשות משימה מאתגרת ללא וודאות שנצליח לעשות אותה בהצלחה.

כאשר מתמודדים עם דברים חדשים שמאתגרים את עצמנו, אנו מחזקים את יכולת ההתמודדות שלנו.  ההתמודדות עם הקושי מעצימה ומחזקת את החוסן המנטאלי.

לסיכום, ניתן לומר שהתמודדות מוצלחת עם אתגרים וקשיים בחיים בכלל ובספורט בפרט, מגבירה את החוזק המנטאלי שלנו.  

****איריס עצמון, חברה בצוות RUN2SUCCESS, הינה פסיכולוגית של הספורט. בעלת תואר שני בפסיכולוגיה יישומית – ייעוץ. מאמנת מנטלית ומלווה מועדוני ספורט  בתהליכים אישיים וארגוניים. לפרופיל המרצה לחץ כאן ****

 

סגירת תפריט
 
נגישות
×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן